Skip to content

l’Histoire du Diable

l’Histoire du Diable

‘Men kan niet zijn wie men is en wie men was tegelijk’


Ausdauer presenteert: l’Histoire du Diable
Een muziektheater-voorstelling geïnspireerd door de muziek van Igor Stravinsky’s l’Histoire du Soldat en Patrik Ourednik’s boek Europeana met teksten van Paul Feld. De voorstelling duurt 90 minuten en wordt gespeeld door Gabby Bakker, Daniël Lehmann, Andreas Suntrop, Annette Schenk en Jasper le Clercq.

De voorstelling
Ausdauer’s l’Histoire du Diable speelt zich af in het vagevuur waar de verschrikkelijke herinneringen van dolende soldatenzielen eeuwig voortbestaan. Het vagevuur dat oogt als een ondergrondse jazzbar annex verlopen nachtclub waar slapeloosheid wordt verzacht door variété en vooral muziek. De kale, kelderachtige ruimte is smoezelig, stoffig, verveloos, verouderd en kapot. In rokerige lichtbundels spelen enkele muzikanten alsof hun leven ervan afhangt. Er wordt verbeten maar ook vol hartstocht muziek gemaakt alsof de Duivel de militaire muzikanten op de hielen zit. Het publiek zit ondertussen gevangen in deze duistere wereld waar de tijd stil lijkt te staan. Uren worden dagen, dagen worden jaren. En zo worden zij gedwongen naar het levensverhaal van de vriendelijk ogende eigenaresse te luisteren. De muziektheatervoorstelling is geënsceneerd als een theatraal concert met de vrolijk-macabere atmosfeer van de films van Tim Burton en de optredens van Tom Waits. Rokerig, geestig, melancholisch, emotioneel, dreigend en opstandig. De actrice is de zangeres van de band en de muzikanten zijn andersom het leger van de duivel, haar lotgenoten, de verworpenen der aarde. Jazz staat in l’Histoire du Diable voor de opstand en de underground, de muziek van de Duivel die de weerbaarheid en de morele kracht test van het heersende systeem – van God de Vader.

Tekst, regie en spel
Onder leiding van regisseur Paul Feld wordt Ausdauer’s l’Histoire du Diable een muziektheatervoorstelling waarbij muziek, tekst en spel versmelten en zo een rauw en fysiek verhaal vertelt over jalousie, goed en kwaad, opportunisme en tragiek. De rol van de duivel wordt gespeeld door Gabby Bakker. Deze actrice, bekend onder meer van haar werk bij Utrechtse gezelschappen Aluin en Het Filiaal, heeft een expressieve en onderkoeld geestige manier van acteren die goed aansluit bij de belevingswereld van de tekst. Met haar subtiele timing  en gevoel voor absurditeit is zij in staat de betekenis van de muziek naar believen te beïnvloeden en naar haar hand te zetten.

Zij speelt een vrouw die worstelt met haar kwaadaardige impulsen en tegelijkertijd een innerlijke strijd uitvecht met een door haar geïdealiseerde en gevreesde vaderfiguur. Een kwetsbaar verhaal dat symbolisch is voor de ethische worsteling van veel mensen in, rond en na de twee verschrikkelijke wereldoorlogen van de twintigste eeuw. Een worsteling met wanhoop en pessimisme die tot op de dag van vandaag doorgaat en direct of indirect de actualiteit beïnvloedt. In de vertelling spelen de figuur van Stravinsky en zijn muziek belangrijke bijrollen.

De muziek
Ausdauer heeft zich voor deze voorstelling laten inspireren door de muziek die Stravinsky schreef voor l’Histoire du Soldat. Daar waar hij een begin maakt met het gebruik van elementen uit de jazz, Argentijnse tango en (Oost-) Europese volksmuziek gaat Ausdauer verder. Onze muziek bevindt zich op het scherpst van de snede van al deze invloeden en wordt gespeeld door Jasper le Clercq jazz-viool, Annette Schenk (bas)klarinet, Andreas Suntrop jazz-gitaar en Daniël Lehmann (tango/jazz)contrabas.

Paul Feld | regie en tekst
Gabby Bakker | spel
Jasper le Clercq | viool/composities
Andreas Suntrop | gitaar/composities
Annette Schenk | klarinet/basklarinet
Daniël Lehmann | contrabas/composities

Speelt:

Seizoen 2013-2014
Seizoen 2014-2015