Skip to content

Die Mauer

Er is dertig jaar verstreken sinds in 1989 de Berlijnse muur viel. In Die Mauer kijkt Ausdauer terug op het tijdvak dat volgde en waarin alles anders werd.

Die Mauer vormt het derde deel van Ausdauer’s drieluik over onze eigen tijd en is het vervolg op de enthousiast ontvangen voorstellingen l’Histoire du Diable en The God Squad. Muziektheater op het scherpst van de snede over een wereldrijk dat viel en het verlies van oude vijanden, over de val van muren en het onmiddellijk bouwen van nieuwe.

De voorstelling

We vertellen in Die Mauer het verhaal van de stille secretaresse Galina die in werkelijkheid ’s werelds meest gevreesde Russische geheim agente is met de bijnaam ‘die Mauer’. We ontdekken hoe achter de kale muren van Galina’s Berlijnse kantoortje een duistere, schaduwrijke ‘deep state’ onderwereld schuilgaat die door de gebeurtenissen in november 1989 totaal wordt verrast. We komen terecht in een spannend film noir spiegelpaleis van dubbelspionnen en fatale vrouwen waarin door de chaos aan het einde van de Koude Oorlog niets meer is wat het lijkt.

Als de Berlijnse Muur valt en de dossiers open gaan moet Galina als een razende aan het werk om de sporen van haarzelf en haar collega-spionnen uit te wissen. Tijdens deze missie, die haar in brandhaarden over de hele wereld brengt, ontdekt zij de gruwelijke waarheid dat zij haar eigen man, haar grote liefde Dmitri, ooit om valse redenen heeft moeten elimineren. Door deze ontdekking verandert haar missie in een queeste naar diegenen die haar in deze verraderlijke val hebben gelokt. Maar de zoektocht naar wraak roept tegelijk ook alle verloren gevoelens van liefde en overgave bij haar terug, en het verlangen weer deel van de wereld te worden in plaats van een vreemdeling.

De val van de Muur, de uitvinding van het World Wide Web, de mondiale Aids epidemie, Operatie Desert Storm, de Tsjetsjeense oorlog, de Russische koop van voetbalclub Chelsea, de Millenniumwissel, de komst van de Euro, de aanval op de Twin Towers, de moorden op Fortuyn en Van Gogh, de gijzeling van Beslan. Samen met Galina reizen we kriskras door de tijd die vlak achter ons ligt (1989 – 2004) en leren we onze eigen geschiedenis met nieuwe ogen bekijken.

Inspiratie voor Die Mauer komt onder meer van de expressieve muziek van de Russische componiste Galina Oestvolskaja, van de graphic novel ‘Velvet’ van de Amerikaanse cartoonist Ed Brubaker en van de dichtbundel ‘Kiezel en Traan’ van J. Bernlef. Onder leiding van schrijver/regisseur Paul Feld wordt Ausdauer’s Die Mauer een voorstelling waarbij muziek, tekst en spel versmelten tot een geestige kijk vol desolate melancholie op de mens en de moderne geschiedenis.

De rol van Galina wordt gespeeld en gezongen door Gabby Bakker, bekend van onder meer de gezelschappen Aluin en Het Filiaal. Gabby heeft een prachtige zangstem en een expressieve en onderkoeld geestige manier van acteren die perfect aansluit bij de belevingswereld van de tekst. Met haar subtiele timing en gevoel voor absurditeit is zij in staat de betekenis van de muziek naar believen te beïnvloeden en naar haar hand te zetten.

Muziek voor Die Mauer wordt geschreven door de drie componisten van Ausdauer: Jasper le Clercq, Andreas Suntrop en Daniël Lehmann. Dit keer nemen zij de muziek van de geheimzinnige Russische componiste Galina Oestvolskaja als basis. Oestvolskaja, die vanwege haar gebruik van zeer luide, massieve, repetatieve klankclusters bekend stond als ‘de vrouw met de hamer’, vernietigde om mysterieuze redenen het grootste deel van haar bijna ondragelijk intense composities voor zij aan de buitenwereld konden worden prijsgegeven. Zij voltooide haar unieke oeuvre zestien jaar voor haar dood met haar vijfde symfonie ‘Amen’. Van haar meer dan 40 jaar scheppende arbeid resteert nauwelijks zes uur muziek.

 

De voorstelling duurt circa 90 minuten en wordt gemaakt en gespeeld door Paul Feld (tekst en regie) Gabby Bakker (spel), Jasper le Clercq (viool/composities), Andreas Suntrop (gitaar/ composities), Daniël Lehmann (contrabas/composities), Annette Schenk (klarinet/ basklarinet), Quirijn Smits (decor) Roos Smith (kleding) en n’ More (zakelijke leiding)