Skip to content

Die Mauer

“Kloot niet in het rond. Werp dictators omver.” – Nadja Tolokonnikova

Op 9 november 1989 geeft de hoge Oost-Duitse partijleider Günter Schabowski een persconferentie waarin hij, enigszins voorbarig, de mededeling doet dat DDR-burgers per direct vrij zijn om naar het westen te reizen. Tijdens de run die vervolgens op de grensposten ontstaat neemt een bevelhebber van de grenspost aan de Bornholmer Straße in Oost-Berlijn het besluit de grens te openen. Het is dan 23:52. Ongeveer op hetzelfde tijdstip maar dan twee dagen eerder is in het Siberische Norilsk Nadja Tolokonnikova geboren, latere frontvrouw van de anti-Poetin meidenpunkband Pussy Riot.

In 2019 is het dertig jaar geleden dat de Berlijnse Muur viel en twintig jaar geleden dat Vladimir Poetin premier (augustus 1999) en president (december 1999) van Rusland werd. In Die Mauer kijkt Ausdauer terug op de drie decennia na de val van de Muur vanuit een Russisch perspectief. Muziektheater op het scherpst van de snede over een wereldrijk dat viel, over het verlies van oude vijanden, de val van muren en het bouwen van nieuwe. Een actuele, muzikale voorstelling waarin de felle generatieoorlog die in Rusland woedt tussen de activistische millennials van Pussy Riot en de erfgenamen van de Sovjet-Unie onder leiding van Poetin centraal staat.

Samen met schrijver/regisseur Paul Feld maakt Ausdauer met Die Mauer een voorstelling waarbij muziek, tekst en spel versmelten tot een rebelse kijk vol kleurrijke opstandigheid op de mens en de moderne geschiedenis. Die Mauer vormt het derde deel van Ausdauer’s drieluik over onze eigen tijd en is het vervolg op de enthousiast ontvangen voorstellingen l’Histoire du Diable (2014/15) en The God Squad (2016/17).

In Die Mauer vertellen we het verhaal van de stille moordenares Galina in IK-14, strafkolonie voor vrouwen in Mordovië. We ontdekken hoe achter de met graffiti beschilderde muren van Galina’s cel een duistere, schaduwrijke ‘deep state’ mannenwereld schuilgaat waarin de staat, de geheime dienst, de maffia en de Russisch-orthodoxe kerk nauw samenwerken om de wereldmacht van Rusland te herstellen, met wat voor middelen dan ook. We vernemen hoe Galina in dit amorele spiegelpaleis terecht is gekomen en weigert een speelbal van de macht te worden. We volgen op de voet de ontwikkeling van een bescheiden secretaresse tot de gevaarlijkste vrouw van Rusland.

Het verhaal van Galina leidt ons terloops vanuit een Russische blik langs de laatste drie decennia van onze eigen recente geschiedenis. De val van de Muur, Desert Storm, het ontstaan van het World Wide Web, de Tsjetsjeense oorlog, de Millenniumwissel, de ramp met de onderzeeër Koersk, de aanval op de Twin Towers, de invoering van de Euro, de Russische koop van voetbalclub Chelsea, de gijzeling van Beslan, de opkomst van Gazprom, de Arabische lente, de oorlog in Syrië, de politieke gifmoorden, internettrollen, fake news, staatsdoping, het WK voetbal en Trump.
Samen met Galina reizen we kriskras door de tijd die vlak achter ons ligt (1989 – 2019) en leren we onze eigen geschiedenis met nieuwe ogen bekijken.

De rol van Galina wordt gespeeld en gezongen door Gabby Bakker, bekend van onder meer de gezelschappen Aluin en Het Filiaal. Gabby heeft een prachtige zangstem en een expressieve en onderkoeld geestige manier van acteren die perfect aansluit bij de belevingswereld van de tekst. Met haar subtiele timing en gevoel voor absurditeit is zij in staat de betekenis van de muziek naar believen te beïnvloeden en naar haar hand te zetten.

Muziek voor Die Mauer wordt geschreven door de drie componisten van Ausdauer: Jasper le Clercq, Andreas Suntrop en Daniël Lehmann. Dit keer nemen zij de muziek van de geheimzinnige Russische componiste Galina Oestvolskaja als basis. Oestvolskaja, die vanwege haar gebruik van zeer luide, massieve, repetitieve klankclusters bekend stond als ‘de vrouw met de hamer’, vernietigde om mysterieuze redenen het grootste deel van haar bijna ondragelijk intense composities voor zij aan de buitenwereld konden worden prijsgegeven. Zij voltooide haar unieke oeuvre zestien jaar voor haar dood met haar vijfde symfonie ‘Amen’. Van haar meer dan 40 jaar scheppende arbeid resteert nauwelijks zes uur muziek.

De voorstelling duurt circa 90 minuten en wordt gemaakt en gespeeld door Paul Feld (tekst en regie) Gabby Bakker (spel), Annette Schenk (klarinet/ basklarinet), Andreas Suntrop (gitaar/ composities), Daniël Lehmann (contrabas/composities), Jasper le Clercq (viool/ composities), Quirijn Smits (decor) Jookje Goudsmit (kleding) en n’ More (zakelijke leiding en productie)