“Kloot niet in het rond. Werp dictators omver.” – Nadja Tolokonnikova (Pussy Riot)
Die Mauer
Op 9 november 1989 geeft de hoge Oost-Duitse partijleider Günter Schabowski een persconferentie waarin hij, enigszins voorbarig, de mededeling doet dat DDR-burgers per direct vrij zijn om naar het westen te reizen. Tijdens de run die vervolgens op de grensposten ontstaat neemt een bevelhebber van de grenspost aan de Bornholmer Straße in Oost-Berlijn het besluit de grens te openen. Het is dan 23:52.
In 2019 is het dertig jaar geleden dat de Berlijnse Muur viel en twintig jaar geleden dat Vladimir Poetin premier (augustus 1999) en president (december 1999) van Rusland werd.
In Die Mauer kijkt Ausdauer terug op de drie decennia na de val van de Muur vanuit een Russisch perspectief. Muziektheater op het scherpst van de snede over een wereldrijk dat viel, over het verlies van oude vijanden, de val van muren en het bouwen van nieuwe. Een actuele en urgente voorstelling boordevol muziek waarin de spanningen tussen het nieuwe, op de puinhopen van de Sovjet-Unie gebouwde imperium van Poetin en de rest van Europa centraal staan.
We vertellen de meeslepende recente geschiedenis van Europa gezien door de ogen van de Russische spionne Galina, bijgenaamd ‘die Mauer’. Haar verhaal begint in Tsjernobyl in een zwoele onheilsnacht eind april 1986 waar zij haar man en haar ongeboren baby kwijtraakt bij de kernramp. Aan de hand van haar persoonlijke ontwikkeling volgen we hoe deze traumatische gebeurtenis indirect leidt tot de ineenstorting van het Sovjet rijk, gesymboliseerd door de val van de Berlijnse muur begin november 1989. Rode draad door de vertelling is de relatie van Galina met Wolodja Poetin, haar KGB baas in Dresden, later president van Rusland. We maken mee hoe de twee socialistische strijdmakkers steeds meer van elkaar vervreemden en langzaam tegenover elkaar komen te staan. Indirecte aanjager van deze ontwikkeling is mevrouw Oestvolskaja, geheim agente en groot voorbeeld van Galina. Zij verlaat na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie gedesillusioneerd de geheime dienst om te kiezen voor een nieuwe carrière als journaliste. In die nieuwe rol wordt zij een fanatiek tegenstander van haar vroegere collega Poetin.
Samen met Galina reizen we kriskras door de tijd die vlak achter ons ligt (1989 – 2019) en leren we onze eigen geschiedenis met nieuwe ogen bekijken.
Muziek voor Die Mauer werd geschreven door de drie componisten van Ausdauer: Jasper le Clercq, Andreas Suntrop en Daniël Lehmann. Dit keer namen zij de muziek van de geheimzinnige Russische componiste Galina Oestvolskaja als basis. Oestvolskaja, die vanwege haar gebruik van zeer luide, massieve, repetitieve klankclusters bekend stond als ‘de vrouw met de hamer’, vernietigde om mysterieuze redenen het grootste deel van haar bijna ondragelijk intense composities voor zij aan de buitenwereld konden worden prijsgegeven. Zij voltooide haar unieke oeuvre zestien jaar voor haar dood met haar vijfde symfonie ‘Amen’. Van haar meer dan 40 jaar scheppende arbeid resteert nauwelijks zes uur muziek.
Deze voorstelling ging op 27 oktober 2019 in première
Deze voorstelling ging op 27 oktober 2019 in première
Die Mauer
De voorstelling
Op 9 november 1989 geeft de hoge Oost-Duitse partijleider Günter Schabowski een persconferentie waarin hij, enigszins voorbarig, de mededeling doet dat DDR-burgers per direct vrij zijn om naar het westen te reizen. Tijdens de run die vervolgens op de grensposten ontstaat neemt een bevelhebber van de grenspost aan de Bornholmer Straße in Oost-Berlijn het besluit de grens te openen. Het is dan 23:52.
In 2019 is het dertig jaar geleden dat de Berlijnse Muur viel en twintig jaar geleden dat Vladimir Poetin premier (augustus 1999) en president (december 1999) van Rusland werd.
In Die Mauer kijkt Ausdauer terug op de drie decennia na de val van de Muur vanuit een Russisch perspectief. Muziektheater op het scherpst van de snede over een wereldrijk dat viel, over het verlies van oude vijanden, de val van muren en het bouwen van nieuwe. Een actuele en urgente voorstelling boordevol muziek waarin de spanningen tussen het nieuwe, op de puinhopen van de Sovjet-Unie gebouwde imperium van Poetin en de rest van Europa centraal staan.
We vertellen de meeslepende recente geschiedenis van Europa gezien door de ogen van de Russische spionne Galina, bijgenaamd ‘die Mauer’. Haar verhaal begint in Tsjernobyl in een zwoele onheilsnacht eind april 1986 waar zij haar man en haar ongeboren baby kwijtraakt bij de kernramp. Aan de hand van haar persoonlijke ontwikkeling volgen we hoe deze traumatische gebeurtenis indirect leidt tot de ineenstorting van het Sovjet rijk, gesymboliseerd door de val van de Berlijnse muur begin november 1989. Rode draad door de vertelling is de relatie van Galina met Wolodja Poetin, haar KGB baas in Dresden, later president van Rusland. We maken mee hoe de twee socialistische strijdmakkers steeds meer van elkaar vervreemden en langzaam tegenover elkaar komen te staan. Indirecte aanjager van deze ontwikkeling is mevrouw Oestvolskaja, geheim agente en groot voorbeeld van Galina. Zij verlaat na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie gedesillusioneerd de geheime dienst om te kiezen voor een nieuwe carrière als journaliste. In die nieuwe rol wordt zij een fanatiek tegenstander van haar vroegere collega Poetin.
Samen met Galina reizen we kriskras door de tijd die vlak achter ons ligt (1989 – 2019) en leren we onze eigen geschiedenis met nieuwe ogen bekijken.
Muziek voor Die Mauer werd geschreven door de drie componisten van Ausdauer: Jasper le Clercq, Andreas Suntrop en Daniël Lehmann. Dit keer namen zij de muziek van de geheimzinnige Russische componiste Galina Oestvolskaja als basis. Oestvolskaja, die vanwege haar gebruik van zeer luide, massieve, repetitieve klankclusters bekend stond als ‘de vrouw met de hamer’, vernietigde om mysterieuze redenen het grootste deel van haar bijna ondragelijk intense composities voor zij aan de buitenwereld konden worden prijsgegeven. Zij voltooide haar unieke oeuvre zestien jaar voor haar dood met haar vijfde symfonie ‘Amen’. Van haar meer dan 40 jaar scheppende arbeid resteert nauwelijks zes uur muziek.
Foto’s
Over Ausdauer
Ausdauer is een Rotterdams gezelschap van ervaren musici, componisten en theatermakers die gedreven worden door eenzelfde passie en ‘volharding’ om meeslepende en diepgravende publieksvoorstellingen te maken. Ausdauer maakt muziektheater vanuit de behoefte om de eigen tijdgeest in muziek en theater te vangen, en zoekt naar de confrontatie met de geschiedenis vanuit de urgentie van onze eigen tijd. Ausdauer schrijft nieuwe muziek en laat zich daarbij inspireren door grote meesters en oersterke meesterwerken uit de muziekgeschiedenis.
Die Mauer is de vierde voorstelling van Ausdauer. Eerder maakte Ausdauer:
2014/15 l’Histoire du Diable
★★★★ Theaterkrant – “veelzijdig en boeiend”
2016/17 The God Squad
★★★★ NRC Handelsblad
“Een vat vol gruwelijke schoonheid” – Jazznu
2018/19 De Eeuw van Ariane