The Witch

“ik ben Kassandra
jullie geloven mij niet
ik ben eraan gewend
wat ik ook zal vertellen
jullie zullen het niet geloven
het einde staat al vast
ik verdrink
jullie trouwens ook
maar jullie geloven mij niet
ik vertel het toch”

“ik ben Kassandra
jullie geloven mij niet
ik ben eraan gewend
wat ik ook zal vertellen
jullie zullen het niet geloven
het einde staat al vast
ik verdrink
jullie trouwens ook
maar jullie geloven mij niet
ik vertel het toch”

The Witch

Waar in de afgelopen jaren de recente Europese geschiedenis het uitgangspunt vormde voor de voorstellingen van Ausdauer, duiken we ditmaal in het verre verleden om door de ogen van de Griekse Kassandra naar onszelf en onze toekomst te kijken.

Kassandra, een jonge priesteres, wordt verleid door de God Apollo. Hij belooft haar de gave van het voorspellen van de toekomst als hij de liefde met haar mag bedrijven. Zij zegt toe, maar komt tot grote woede van Apollo terug op haar belofte. Uit wraak voor haar weigering vervloekt hij haar. Ze kan dan wel de toekomst voorspellen, maar niemand zal haar ooit geloven.

We leven in een tijd waar veel scenario’s over de toekomst worden gedeeld. Wereldwijde klimaatveranderingen, uitstervende diersoorten, verstoorde ecosystemen of migratie door voedseltekorten; de gevolgen van de veranderingen op onze planeet kunnen catastrofale effecten hebben. Toch worden veel van de scenario’s met gemak genegeerd of terzijde geschoven, zelfs als deze met aantoonbare feiten worden onderbouwd. Onze toekomst wordt voorspeld, maar we steken massaal onze kop in het zand.

In The Witch wordt Kassandra in een gerechtelijk tribunaal geconfronteerd met de consequenties van haar daden en moet zij de tol betalen voor een hartstochtelijke nacht met een man uit de hoogste regionen. Was er sprake van grensoverschrijdend gedrag? In hoeverre was er consent over de liefdesdaad? Op welke manier is hier sprake van misbruik en hoe komt het dat een lang voorspelde toekomst onafwendbaar lijkt?

The Witch wordt een theatrale rechtszaak waarin waarheid en fictie, macht en onmacht, schuld en onschuld verstrengeld zijn geraakt en een jonge vrouw publiekelijk aan de schandpaal wordt genageld. Het oordeel staat vast, die heks moet branden.

De muziek speelt een cruciale rol in The Witch. Geïnspireerd door het expressionistische werk van Arnold Schönberg, creëert de muziek een intense en beklemmende sfeer die de emotionele rollercoaster van Kassandra onderstreept. De dissonante klanken en expressieve vocale partijen weerspiegelen de chaos en verwarring die heersen in haar wereld.

De voorstelling wordt gemaakt en gespeeld door Daphne de Bruin (tekst), Paul Feld (regie), Maxime Vandommele (spel) Jasper le Clercq (viool/composities), Andreas Suntrop (gitaar/composities), Daniël Lehmann (contrabas/composities), Annette Schenk (klarinet/basklarinet), Charlie Feld (techniek), Kim van der Zijde (toneelbeeld en productie), Studio Het Mes (ontwerp), Jeff Zimberlin (fotografie) en Ellen van Bunnik /‘n More (zakelijke leiding).

Deze voorstelling speelt vanaf januari 2026

Bekijk speellijst >

Deze voorstelling speelt vanaf januari 2026

Bekijk speellijst >

The Witch

Waar in de afgelopen jaren de recente Europese geschiedenis het uitgangspunt vormde voor de voorstellingen van Ausdauer, duiken we ditmaal in het verre verleden om door de ogen van de Griekse Kassandra naar onszelf en onze toekomst te kijken.

Kassandra, een jonge priesteres, wordt verleid door de God Apollo. Hij belooft haar de gave van het voorspellen van de toekomst als hij de liefde met haar mag bedrijven. Zij zegt toe, maar komt tot grote woede van Apollo terug op haar belofte. Uit wraak voor haar weigering vervloekt hij haar. Ze kan dan wel de toekomst voorspellen, maar niemand zal haar ooit geloven.

We leven in een tijd waar veel scenario’s over de toekomst worden gedeeld. Wereldwijde klimaatveranderingen, uitstervende diersoorten, verstoorde ecosystemen of migratie door voedseltekorten; de gevolgen van de veranderingen op onze planeet kunnen catastrofale effecten hebben. Toch worden veel van de scenario’s met gemak genegeerd of terzijde geschoven, zelfs als deze met aantoonbare feiten worden onderbouwd. Onze toekomst wordt voorspeld, maar we steken massaal onze kop in het zand.

In The Witch wordt Kassandra in een gerechtelijk tribunaal geconfronteerd met de consequenties van haar daden en moet zij de tol betalen voor een hartstochtelijke nacht met een man uit de hoogste regionen. Was er sprake van grensoverschrijdend gedrag? In hoeverre was er consent over de liefdesdaad? Op welke manier is hier sprake van misbruik en hoe komt het dat een lang voorspelde toekomst onafwendbaar lijkt?

The Witch wordt een theatrale rechtszaak waarin waarheid en fictie, macht en onmacht, schuld en onschuld verstrengeld zijn geraakt en een jonge vrouw publiekelijk aan de schandpaal wordt genageld. Het oordeel staat vast, die heks moet branden.

De muziek speelt een cruciale rol in The Witch. Geïnspireerd door het expressionistische werk van Arnold Schönberg, creëert de muziek een intense en beklemmende sfeer die de emotionele rollercoaster van Kassandra onderstreept. De dissonante klanken en expressieve vocale partijen weerspiegelen de chaos en verwarring die heersen in haar wereld.

De voorstelling wordt gemaakt en gespeeld door Daphne de Bruin (tekst), Paul Feld (regie), Maxime Vandommele (spel) Jasper le Clercq (viool/composities), Andreas Suntrop (gitaar/composities), Daniël Lehmann (contrabas/composities), Annette Schenk (klarinet/basklarinet), Charlie Feld (techniek), Kim van der Zijde (toneelbeeld en productie), Studio Het Mes (ontwerp), Jeff Zimberlin (fotografie) en Ellen van Bunnik /‘n More (zakelijke leiding).

Over Ausdauer

Ausdauer is een Rotterdams gezelschap van ervaren musici, componisten en theatermakers die gedreven worden door eenzelfde passie en ‘volharding’ om meeslepende en diepgravende publieksvoorstellingen te maken. Ausdauer maakt muziektheater vanuit de behoefte om de eigen tijdgeest in muziek en theater te vangen, en zoekt naar de confrontatie met de geschiedenis vanuit de urgentie van onze eigen tijd. Ausdauer schrijft nieuwe muziek en laat zich daarbij inspireren door grote meesters en oersterke meesterwerken uit de muziekgeschiedenis.

The Witch is de zesde voorstelling van Ausdauer. Eerder maakte Ausdauer:

2014/15 l’Histoire du Diable
★★★★ Theaterkrant – “veelzijdig en boeiend”

2016/17 The God Squad
★★★★ NRC Handelsblad
“Een vat vol gruwelijke schoonheid” – Jazznu

2018/19 De Eeuw van Ariane (Locatievoorstelling aan boord van de ROAN)

2019/21 Die Mauer (De Theaterkrant – keuze van de criticus – “spectaculaire gefingeerde biografie”)

2022/2023 De Prinses van Atjeh

De makers

Techniek: Charlie Feld. Toneelbeeld: Kim van der Zijde. Zakelijke leiding: ’n More. Fotografie: Jeff Zimberlin. Ontwerp: Studio Het Mes.